Monday, 16 January 2017

Filled Under:

TERKINI : BR1M 2016 TELAH DI KREDITKAN KE AKAUN .. SILA SEMAK AKAUN ANDA..

TERKINI : BR1M 2016 TELAH DI KREDITKAN KE AKAUN .. SILA SEMAK AKAUN ANDA..

Semakan keputusan BR1M 2017 status permohonan dan kemaskini  Pemohon baru dan penerima sedia ada boleh membuat semakan status Permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tahun 2017 secara atas talian (online) bagi mengetahui sama ada Permohonan atau Kemaskini yang dibuat telah diluluskan atau berjaya Bagaimanapun, keputusan Status Permohonan mahupun 

Pengemaskinian tersebut mungkin mengambil sedikit masa kerana maklumat pemohon akan melalui beberapa prosedur semakan dan verifikasi kelayakan dari agensi-agensi terlibat yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia Tarikh rasmi bagi tujuan Semakan secara online status kelulusan Permohonan atau Kemaskini Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M 2017) akan ditetapkan dan dimaklumkan kepada pemohon kelak 

SEMAKAN KEPUTUSAN BR1M 2017 STATUS KELULUSAN PERMOHONAN ATAU STATUS KEMASKINI 

Maklumat pemohon akan disemak dengan agensi yang ditetapkan oleh Kementerian Kewangan Malaysia seperti berikut Bil Nama Agensi Bil Nama Agensi 
1 Jabatan Pendaftaran Negara
7 Polis Diraja Malaysia 
2 Angkatan Tentera Malaysia
8 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja 
3 Jabatan Akauntan Negara Malaysia
9 Kumpulan Wang Amanah Pencen 
4 Jabatan Perkhidmatan Awam
10 Jabatan Pengangkutan Jalan 
5 Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia
11 Kementerian Pendidikan Tinggi
 6 Jabatan Agama Islam Negeri
12 Suruhanjaya Syarikat Malaysia 

CARA MEMBUAT SEMAKAN STATUS KELULUSAN PERMOHONAN ATAU STATUS KEMASKINI BR1M 2017 Pemohon boleh membuat semakan tersebut secara atas talian (online) dengan mengikuti langkah-langkah mudah seperti berikut 

1 Layari Sistem Aplikasi Semakan Status BR1M Tahun 2017 menerusi judul pautan di bawah Sistem Aplikasi Semakan Status Kelulusan Permohonan Atau Status Kemaskini BR1M 2017 

2 Sila masukkan atau lengkapkan No. Mykad anda di ruang yang tersedia Klik pada butang Semakan Status Permohonan Sebelum berjaya mengakses sepenuhnya sistem aplikasi status permohonan anda diminta untuk menjawab soalan keselamatan contohnya seperti pada lampiran 

3. Soalan Keselamatan Pemohon wajib menjawab 2 soalan keselamatan dengan betul sebelum dibenarkan membuat semakan status Soalan keselamatan dan jawapan kepada soalan tersebut adalah berdasarkan maklumat terkini yang diisi oleh pemohon semasa membuat permohonan baharu ataupun kemaskini Sila pilih dua soalan keselamatan yang betul-betul anda ingat jawapannya untuk mengelakkan sebarang masalah seperti kegagalan untuk mengakses sistem semakan status permohonan BR1M Jika jawapan kepada soalan keselamatan yang pertama anda Hantar itu betul, soalan keselamatan kedua akan menyusul. Sila lakukan perkara yang sama iaitu jawab dengan betul dan klik pada butang Hantar Sekiranya anda tidak yakin dengan jawapan bagi soalan keselamatan itu, sila klik butang Tukar Soalan dan buat pilihan soalan lain Jika jawapan yang diberikan salah, pemohon hanya boleh mencuba sebanyak 3 jenis soalan untuk menjawab soalan keselamatan Jika jawapan yang diberikan itu masih salah, peringatan seperti berikut akan dipaparkan Semakan Secara Dalam Talian Gagal. Sila Rujuk ke Cawangan LHDNM yang berdekatan 4. Paparan Status Permohonan Setelah berjaya melepasi peringkat ini, status permohonan anda akan diberitahu dan dipaparkan selain boleh mencetak lampiran tersebut 

NOTA PENERANGAN MENGENAI STATUS SEMAKAN 

Status Penerangan Diterima Permohonan Anda Telah Berjaya Didaftar Dalam Proses Permohonan Anda Dalam Proses Semakan Dan Verifikasi Kelayakan Ditangguhkan Pemohon Perlu Membuat Kemas Kini Maklumat Permohonan Lulus Permohonan Telah Diluluskan / Berjaya Tidak Lulus Permohonan Tidak Diluluskan / Tidak Berjaya Status Kredit Tidak Berjaya Surat maklum lulus Gagal Kredit akan diPos kepada pemohon dan perlu membawa surat tersebut bersama Kad Pengenalan Asal untuk penunaian di Bank Simpanan Nasional (BSN) sahaja Jika anda menghadapi masalah seperti tidak dapat membuat semakan secara online, sila rujuk kepada cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) berdekatan Sila bawa bersama salinan pengenalan pemohon, pasangan dan tanggungan Pemohon atau penerima yang mempunyai pertanyaan boleh menghubungi talian bebas tol 1800-88-2716 (LHDNM) atau 03-8882 4565/4566 (Kementerian Kewangan) ataupun emel ke br1m@treasury.gov.my Soalan Sering Ditanya

Jawapan Status Permohonan Saya [Diterima] Status ini menunjukkan permohonan anda telah berjaya didaftar dan akan melalui peringkat seterusnya Status Permohonan Saya [Dalam Proses] atau [Ditangguhkan] Ia menunjukkan bahawa permohonan anda dalam proses semakan dan verifikasi kelayakan Sila membuat semakan dari semasa ke semasa untuk status terkini Sekiranya status memaparkan “Ditangguhkan” pemohon perlu membuat kemaskini maklumat permohonan Status Permohonan Saya [Lulus] Status tersebut menunjukkan permohonan anda diluluskan atau berjaya Status Permohonan Saya [Tidak Lulus] Status tersebut menunjukkan permohonan anda tidak diluluskan atau tidak berjaya Saya ingin membuat semakan tetapi data menunjukkan no Mykad tidak wujud walaupun sebelum ini saya telah melengkapkan dan menghantar permohonan Jika anda mengalami masalah ini, anda perlu berhubung terus kepada cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) berdekatan dan nyatakan masalah anda Permohonan saya diluluskan. Bila saya akan dapat duit BR1M Bagi kategori bujang ia akan dibayar sekaligus Kategori isirumah akan menerima pembayaran secara tiga fasa Jadual Tarikh Pembayaran BR1M 2017 Kenapa rakan, saudara mara saya sudah dapat duit BR1M tetapi saya belum lagi, permohonan saya sudah disahkan diluluskan

Pembayaran akan dibuat secara berperingkat-peringkat, sila nantikan giliran pembayaran untuk anda Untuk mengemukakan sebarang aduan sekiranya duit BR1M belum dapat dari tarikh yang sepatutnya diterima Aduan Masalah Duit BR1M Belum Dapat Pastikan Guna Saluran Yang Betul Cara Pembayaran Diterima? Duit BR1M akan disalurkan terus ke akaun bank simpanan penerima secara berperingkat-peringkat sekiranya memberikan maklumat no akaun semasa membuat permohonan atau pengemaskinian Manakala sebahagian kecil penerima yang belum memiliki akaun bank akan menerima BR1M dalam bentuk baucar Kecepatan pengkreditan duit bantuan BR1M ke dalam akaun simpanan turut bergantung kepada sistem bank penerima Penerimaan duit BR1M dalam bentuk baucar berkemungkinan lewat berbanding penerima yang memilih pembayaran BR1M disalurkan melalui akaun simpanan bank Boleh saya tahu punca permohonan tidak diluluskan atau tidak berjaya

Antara Sebab Dan Punca Permohonan BR1M Gagal Bolehkah saya membuat rayuan selepas permohanan saya disahkan tidak berjaya Berkenaan perkara ini, nantikan pengumuman lanjut daripada kerajaan yang akan dihebahkan oleh media rasmi (media arus perdana) Adakah surat pemberitahuan status permohonan akan dihantar ke alamat pemohon atau penerima Ya, pemohon atau penerima turut dimaklumkan mengenai status dan maklumat lengkap BR1M menerusi surat pemberitahuan yang akan dihantar ke alamat yang ada dalam rekod data Bagaimana waris boleh membuat tuntutan Skim Khairat Kematian untuk BR1M 2017 dan apakah prosedur dan dokumen yang diperlukan Cara Buat Tuntutan Skim Khairat Kematian BR1M 2017 Saya memerlukan 

keterangan lanjut sebab info-info yang dinyatakan tiada kaitan langsung dengan masalah BR1M saya Anda disarankan menghubungi talian bebas tol 1800-88-2716 (LHDNM) atau 03-8882 4565/4566 (Kementerian Kewangan) ataupun terus ke cawangan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDNM) berdekatan Pertanyaan langsungFacebook Rasmi Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) Respon Keputusan Permohonan BR1M 2017 Notis dan surat pemakluman lulus atau gagal permohonan BR1M 2017 akan diposkan kepada pemohon mulai minggu kedua Februari 2017 Bagi setiap permohonan yang berjaya, bayaran BR1M akan mula dikreditkan ke akaun penerima secara berperingkat pada pertengahan Februari tahun 2017 dan tarikh yang tepat pengkreditan akan dimaklumkan oleh kerajaan menerusi Kementerian Kewangan Malaysia (MOF)





0 comments:

Post a Comment